יום ראשון, 26 באוגוסט 2018

ספרים - פוסט שני מתוך ארבעה: סדרות מהעבר

בפוסט הקודם התמקדתי בסדרות שאני קוראת עכשיו או קראתי לאחרונה, ושם גם כתבתי מה הניע אותי לכתוב את ארבעת הפוסטים האלו מלכתחילה. 

הפוסט הזה מתמקד בסדרות שמאכלסות את שידת הספרים שלי כבר שנים:


קראתי ואהבתי את הסדרות הבאות


קראתי מזמן את כל עשרת הספרים בסדרה של 
The Chronicles of Amber - Roger Zelazny 
למיטב זכרוני מאד אהבתי את חמשת הראשונים 
The Corwin cycle: 
Nine Princes in Amber (#1) 
The Guns of Avalon 
Sign of the Unicorn 
The Hand of Oberon 
The Courts of Chaos (#5)

ופחות אהבתי את חמשת האחרונים
Trumps of Doom (#6)
Blood of Amber 
Sign of Chaos 
Knight of Shadows 
Prince of Chaos (#10) 
בשעתו הכנתי לי תרשים עץ משפחה של המשפחה שלהם כדי להצליח לעקוב אחרי הכל ועדיין יש לי אותו. לפי הפונט נראה שהכנתי אותו במכונת הכתיבה של אבא שלי, בערך :) (לא מעלה תמונה שלו לפה כדי לא לספיילר למי שטרם קראו). 



קראתי מזמן ומאד אהבתי את 
Dragonriders of Pern -  Anne McCaffrey 

Dragonflight (#1)
Dragonquest 
The White Dragon (#3) 
מסתבר שלשלושת הספרים הבאים שקראתי יש שם משל עצמם:
Dragonsong (# 1 / #4)
Dragonsinger 
Dragondrums (# 3 / #6) 
אהבתי במיוחד את # 5 וחזרתי לקרוא אותו שוב ושוב.
מסתבר ששלושת הספרים הבאים מופיעים בויקיפדיה תחת הכותרת: 
"Other fiction "
אז לא לגמרי ברור לי איך להתייחס אליהם
Dragonsdawn (#7 / #9)
Renegades of Pern 
All the Weyrs of Pern (#9 / # 11) 
אני לא בטוחה לגבי המספור שלהם (אם כי נראה שזה אכן הסדר הפנימי שלהם, לפחות). 


אחת הסדרות שהכי אהבתי ושקראתי הכי הרבה פעמים היא 
זו סדרה שיש בה 15 ספרים (14 + prequel).
עד בערך למספר 11 בסדרה, בכל פעם שיצא ספר נוסף, קראתי שוב את כל הספרים שקדמו לו, כלומר שאת הספר הראשון קראתי 11 פעם, את השני עשר פעמים, את השלישי תשע פעמים וכך הלאה - וזה חוץ מהפעמים שסתם קראתי את הסדרה שוב מההתחלה להנאתי. אפשר לראות את זה לפי מצב הכריכה: הספר הראשון הכי בלוי, זה שאחריו קצת פחות, זה שאחריו קצת פחות, וכך הלאה. 
קרו שני דברים דרמטיים איתה:
אחד הוא שהסופר שלה נפטר לפני שהספיק להשלים את הסדרה. גם הצטערתי על מותו כמובן, אבל גם דאגתי מאד לעתיד הסדרה, שהייתי מאד קשורה אליה אחרי כל הפעמים שקראתי אותה. במשך שנים כל פעם מחדש חיכיתי במתח שהספר הבא יצא כבר בכריכה רכה.
אשתו של רוברט ג'ורדן (שהיתה גם העורכת שלו), בחרה בסופר אחר שישלים את הסדרה - Brandon Sanderson - שלא קראתי ספרים שלו עד אז או מאז. הוא עשה עבודה טובה לדעתי, אבל לא מספיק טובה. להגנתו אציין שזה אכן לא קל להיכנס לנעליים ענקיות ועצומות של סופר כה מוערך, מוכשר ואהוב ושל סדרה כזו ארוכה ורחבת יריעה, שיש לה מעריצים רבים ונלהבים בכל העולם. הסופר המנוח השאיר אחריו הנחיות וקווי עלילה - אבל זה לא היה "זה". במיוחד בספר האחרון הרגשתי שהיו קווי עלילה שהוא סגר "מהר מדי".
הדבר השני הוא שהמלצתי לטל על הסדרה והוא אהב אותה! זה לא היה דבר של מה בכך עבורי, כשאני צעירה ממנו ב-18 שנה, שאני ממליצה לו על סדרת ספרים והוא אכן Gets hooked by it. הייתי מאד גאה בזה, וגם שמחתי שיש לי את מי לשתף בדאגות שלי לגבי המשך הסדרה - אני סיפרתי לטל על מותו של הסופר, הוא לא ידע על מותו עד שלא אמרתי לו, וגם הוא הצטער לשמוע ודאג להמשך שלה. 

כשפינינו את הדירה שלו לאחר מותו לקחתי את הספרים שמצאתי שם של הסדרה הזו אלי, אפילו שזה אומר שיש לי כפולים (לא היו לו את כולם), כי זה משהו שחיבר בינינו. 
New Spring (prequel)
The Eye of The World (#1) 
The Great Hunt 
The Dragon Reborn 
The Shadow Rising 
The Fires of Heaven (#5)
Lord of Chaos 
הספר השישי היה הספר שהכי הרגשתי בו צורך בעורך/ת אסרטיבי/ת יותר, והבנתי עד כמה זה עלול להיות בעייתי כשאשתך היא העורכת שלך... את הספר הזה בהחלט היה צריך "להדק", לטעמי. 
A Crown of Swords 
The Path of Daggers
Winter's Heart
Crossroads of Twilight (#10) 
Knife of Dreams 
אחרי פרסום הספר ה-11, כשכל הקוראים/ות ברחבי העולם חיכו במתח ליציאת ספר # 12, שהיה צפוי להיות הספר האחרון בסדרה - הסופר נפטר. השנה היתה 2005.
אחרי ציפייה מורטת עצבים בת ארבע שנים, ב-2009 התפרסם הספר ה-12 - אבל הסתבר שה
ספר האחרון פוצל לשלושה ספרים, שנכתבו על ידי ברנדן סנדרסון על סמך הטיוטות והמידע שהסופר המנוח השאיר אחריו:
The Gathering Storm 
Towers of Midnight 
A Memory of Light (#14) 
לא יכולתי שלא לקרוא אותם, אחרי כל השנים בהן ליוויתי את הדמויות לפני כן: הספר הראשון יצא לאור ב-1990, האחרון ב-2013. בויקיפדיה אפילו חישבו במדויק: הוצאת הסדרה לאור היתה פרושה על פני 22 שנים ו-11 חודשים! הספרים והדמויות האלו היו חלק מחיי במשך כל השנים האלו.



כל חלקו הקדמי של מדף בספרייה שלי מוקדש לסדרה 



בזכות הכתיבה של הפוסטים האלו גיליתי ש 
The Mists of Avalon - Marion Bradley 
הוא לא ספר בודד כפי שסברתי, אלא ראשון בסדרה ששמה 
Avalon.
קראתי אותו כל כך מזמן שאצטרך לקרוא אותו שוב לפני שאקרא את הבא בסדרה, אבל אני זוכרת שאהבתי אותו, בשעתו. 


כך גם גיליתי שהספר 
The Talisman - Stephen King & Peter Straub 
אינו בודד אלא הראשון בסדרה ששמה
The Talisman
אני לא קוראת את סטיבן קינג כי זה יותר מדי אימה בשבילי. את הספר הזה איכשהו צלחתי (אם כי גם בו היו קטעים לא קלים עבורי). החלטתי להתמיד עד שסיימתי אותו כי היו בו חלקים שמאד אהבתי. 
לא בטוחה שיהיה לי אומץ לנסות לקרוא את הבאים בסדרה. 




Neverwhere - Neil Gaiman 
הוא הספר שגרם לי להתאהב בכתיבה של ניל גיימן, והספר שלו שאני הכי אוהבת. 
יש לי אותו אפילו פעמיים, כי לא יכולתי להתאפק כשיצא 


עדכון
במהלך הכנת הפוסטים האלו גיליתי שניל גיימן הכריז שיהיה המשך לספר הזה (!), מה שהופך אותו חלק מסדרה ולא ספר בודד:



מסתבר שיש לי שתי סדרות של 
Raymond E. Feist - 
גם את 
Magician (#1)
Silverthorn 
A Darkness at Sethanon (#3) 

וגם את 
Prince of the Blood (#1) 
The King's Buccaneer 
שבאה בעקבותיה, וכנראה שקראתי את כל זה כל כך מזמן שאני לא זוכרת שום דבר לגביהן. 
אולי אנסה לקרוא אותן שוב ואראה איך אני מרגישה לגביהן עכשיו. 
כנראה שפעם חיבבתי אותן מספיק כדי לקנות את חמשת הספרים הללו. 




קראתי את הטרילוגיה הזו מזמן מזמן, הספר בלוי ומהוה מכמה שקראתי אותו בשעתו: 
Earthsea Trilogy - Ursula Le Guin 
אני חושבת שהכי אהבתי את הספר הראשון: 
A Wizard of Earthsea 
פחות אהבתי את השני
The Tombs of Atuan 
ולא זוכרת עד כמה אהבתי את השלישי 

The Farthest Shore 



אני מקווה ש 
It goes without saying
שקראתי - ואהבתי מאד - את ההוביט ואת שלושת ספרי שר הטבעות, ואת שבעת ספרי הארי פוטר. 



לא סיימתי או לא אהבתי את הסדרות הבאות 


טוב שיש את הפוסט הזה ולו רק כדי שיהיה לי איפה לכתוב את הדבר הבא: 
ממש אהבתי את שני הספרים הראשונים בסדרה  
The Black Magician - Trudi Canavan 
The Magician's Guild (#1)
The Novice 
אבל הסוף של הספר השלישי 
The High Lord (#3) 
הרס הכל ברמה של (לראשונה בחיי) רציתי פיזית לתפוס את הסופרת, לנער אותה, ולשאול אותה מה לעזאזל היא חשבה לעצמה כשהיא כתבה את הסוף הקלישאתי הזה. ממש הרסה לי את החשק לחזור ולקרוא את הטרילוגיה הזו שוב. 



ניסיתי לצלוח את הטרילוגיה 
כמה פעמים - ולא הצלחתי להגיע לסוף שלו באף אחת מהן. אני יודעת שזה נחשב לקלאסיקה ושהוא אמור להיות נהדר - לא הצלחתי לגמור אותו. 
היו לי את שלושת הספרים ביחד בכריכה אחת, אז אני לא סגורה על עד לאיזה ספר הגעתי: 
Lord Foul's Bane (#1)
The Illearth War 
The Power That Preserves (#3)
אני בטוחה שאלו ספרים נהדרים שהרבה אנשים נהנו ויהנו מהם מאד - לצערי, אני לא אחת מהם/ן. 


ה Comfort book שלי בשנים האחרונות נכתב על ידי 
Robin McKinley 
ולכן ניסיתי עוד ספרים שלה. הראשון בסדרה 
The Blue Sword
היה לא מוצלח בעיני בצורה מביכה ולא המשכתי לקרוא את הסדרה מעבר לו. 



בסדרה 
His Dark Materials - Philip Pulman 
די אהבתי את הספר הראשון (אם כי לא בטירוף)
The Golden Compass. 
את הספר השני, 
The Subtle Knife,
לא אהבתי, ולא המשכתי לקרוא את הסדרה מעבר לו. 



מהסדרה 
The Host - Stephenie Meyer

קראתי רק את הספר הראשון, והספיק לי: 
The Host 



את הסדרה 
The Pearl Sage - Eric Van Lustbader

קראתי כל כך מזמן שאני לא זוכרת איך היא ואיכשהו אני מוצאת אצלי עכשיו רק את הספר השני והשלישי בסדרה:
The Veil of a Thousand Tears (#2)
The Cage of Nine Banestones (#3)
אין לי מושג האם קראתי את הראשון - אני מניחה שכן, ושאח"כ השאלתי אותו ולא חזר? 
The Ring of Five Dragons (#1)
מצד אחד, כנראה שפעם אהבתי אותה מספיק כדי לקנות את ההמשכים שלה. 
מצד שני, אם אני לא זוכרת איך הרגשתי כלפיה, כנראה שהיא לא השאירה עלי רושם עז. 
יש לי איזה זכרון עמום שממש התלהבתי מספר אחד בסדרה - אולי הראשון? - ושאחר כך התלהבתי פחות. 




מהסדרה 
Otherworld Series - Kelley Armstrong 
ממש התלהבתי בהתחלה - ואחרי כמה ספרים פחתה התלהבותי, ולא סיימתי לקרוא אותה, מסתבר. עדיין יש לי את: 
Bitten
Stolen 
Dime Store Magic
Industrial Magic  
הספר החמישי חסר לי, משום מה:
Haunted 
ויש לי את השישי: 
Broken




את סדרת 
The World As Myth - Robert Heinlein 
התחלתי מהספר השלישי: 
The Cat who Walks Through Walls (#3)
למען הדיוק ההיסטורי אציין שאפילו קראתי אותו בעברית: "החתול העובר דרך קירות".
אני זוכרת בדיוק את הרגע: הייתי בצבא, הייתי בחנות ספרים באבן גבירול בת"א, קניתי את הספר הזה בלי לדעת אז שום דבר עליו / על היינליין, רק בגלל שם הספר. כשהתחלתי לקרוא אותו נשביתי לחלוטין בקסמו, ולכן קראתי לאחר מכן את הספר הבא אחריו: 
To Sail Beyond the Sunset (#4)
שגם אותו קראתי בעברית: "לשוט מעבר לשקיעה". 
את הספר השני בסדרה, 
The Number of the Beast (#2)
אני שמה לב עכשיו שמעולם לא ניסיתי לקרוא ואולי הגיע הזמן שאקרא את הסדרה לפי הסדר, כמו שצריך, ובאנגלית, רק ש: 
יש לי את הראשון באנגלית, את 
Time Enough for Love (#1)
אבל הפונט של ההוצאה הזו כזה פיצי שלא נוח לי לקרוא אותו ולכן לא התקדמתי איתו הרבה. רציתי לקנות אותו מחדש, אבל ב-Book Depository יש אותו רק באותה הוצאה בדיוק



בעקבות ההצלחה המסחררת של לקנות ספר רק בגלל שבשם שלו יש חתול, קניתי גם את "כפת החתול": 
Catspaw - Joan D. Vinge

וכאן נחלתי פחות הצלחה. רק עכשיו אני מגלה שזה בכלל ספר שני בסדרה בעלת השם המצוין: 
Cat 
ואולי כדאי שאנסה לתת לה צ'אנס נוסף ולקרוא אותה מההתחלה, ובאנגלית. 



בשעתו הרגשתי ש 
I didn't really get
את הספר
To Say Nothing of the Dog - Connie Willis
ועכשיו אני מגלה שיכול להיות שזה קשור לעובדה שזה ספר שני בסדרה 
ואת הראשון לא קראתי. 
מצד אחד לא עד כדי כך התלהבתי מהספר שבא לי לקרוא עוד מהסדרה, מצד שני אולי לא התלהבתי כי לא קראתי את הראשון, וכדאי. 



אהבתי את 
Spindles End - Robin McKinley 
ועכשיו אני מגלה שזו לא בדיוק סדרה כי כל ספר עומד בפני עצמו, אבל זה כן מוגדר כ-
ביחד עם 
Rose Daughter
שמצלצל לי מוכר כאילו שפעם קראתי אותו (אבל אין לי אותו), ועם 
Beauty: A Retelling of the Story of Beauty and the Beast 
שאולי כדאי שאקרא גם. 



בהתחלה מאד התלהבתי מהסדרה 
Tales of Alvin Maker - Orson Scott Card
קראתי את ששת ספרי הסדרה: 
Seventh Son (#1)
Red Prophet 
Prentice Alvin 
Alvin Journeyman 
Heartfire (#5)
The Crystal City 
ועם כל ספר התלהבותי והנאתי הלכו ופחתו, עד שהקריאה שלי בה הסתיימה בקול ענות חלושה. לא בטוחה שאפילו סיימתי אותה (למרות שששת הספרים פה אצלי על המדף), והבנתי עכשיו שלא אחזור לקרוא אותה שוב. 

מאותו סופר קראתי גם את הספר 
Ender's Game
שהוא הראשון בסדרה 
ואת
Shadow of the Hegemon 
שהוא השני בסדרה 

אני יודעת שהם נחלו הצלחה מסחררת, ויכולתי להבין למה - אבל זה לא הסגנון האהוב עלי.



Dune - Frank Herbert
וואו, כמה פעמים שקראתי את הספר הזה, הראשון בסדרה, בצעירותי.
קראתי אותו שוב ושוב וידעתי חלקים ממנו בעל פה.
חשבתי אז שיש בו משהו לא רק עתידני אלא גם נבואי. אני עד היום יודעת בעל פה את הלחש (litany) נגד פחד, נראה לי. 
אני רואה שיש לי פה בבית גם אי אילו המשכים - אבל אני לא זוכרת שמשהו מהם השפיע עלי כמו הראשון, ואני אפילו לא בטוחה שקראתי את כולם, למרות שהם פה: 
Dune (#1)
Dune Messiah 
Children of Dune
God Emperor of Dune 
Heretics of Dune (#5) 
Chapterhouse: Dune

את החמישי מסתבר שיש לי גם בעברית: "כופרי חולית".
נראה לי שאני זוכרת רק קצת מהעלילה של השני, וזהו בערך. 




חלקו של מדף בשידת הספרים שלי


וידוי / גילוי נאות 

ה- 
Guilty pleasure
שלי הוא שקראתי פעם - פעמיים את ארבעת ספרי 
Twilight - Stephenie Meyer 
ושקראתי פעמיים - שלוש את 13 ספרי 
Sookie StackhouseCharlaine Harris  

כן, כן, אני יודעת, נו, בגלל זה קוראים לזה 
Guilty pleasure...


  


(זה הלינק לרשימת הקריאה שלי ב-Goodreads, עוד לא התחלתי לסדר שם ספרים במדפים וכאלה) 



הפוסט השלישי בסרייה עוסק בספרים בודדים (שאינם חלק מסדרות) שקראתי לאחרונה, והרביעי בספרים בודדים שקראתי מזמן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על השיתוף (הבלוג מאפשר תגובות מזוהות בלבד).
Thank you for sharing (The blog does not allow commenting anonymously)