יום שלישי, 16 בפברואר 2016

"מדע בדיוני"

ספרי פנטזיה ומדע בדיוני הם הנקראים ביותר על ידי, מגיל צעיר. בעיקר פנטזיה ו-sci-fi, ובשנים האחרונות הרבה פנטזיה אורבנית. בימים האחרונים אני תוהה האם אנשים חולים הם השראה ישירה או עקיפה לסופרי מד"ב ופנטזיה:

יש תיאור של construct אצל Benedict Jacka בסדרת הספרים על ה-Mage ששמו Alex Verus
"Constructs move, but they aren’t alive—they’re dead things animated by magic, created to fulfill a certain purpose. All constructs are built with a guidance program, and once a construct’s been given a command it’ll keep going until the task’s completed. ... . A construct can’t feel pain or fear or boredom. They don’t get hurt, they don’t get tired, and most of all they don’t stop".
זה מוטיב חוזר, דמויות שמבחוץ נראות אנושיות או כמוהן, אבל בעצם הן כבר לא אנושיות או לא האדם שהן נראות מבחוץ כמוהו, כי הן possessed / animated וכו', בין אם בתכנות, בקסם או בכל דרך אחרת של השתלטות או החלפה.

יש תיאורים של מקרים דומים גם ב-The Puppet Masters של Robert Heinlein, ב-The Gap Cycle של Stephen Donaldson, ב-The Fifth Head of Cerberus של Gene Wolfe, ב-The Shadow Out of Time של HP Lovecraft וב-The Thing on the Doorstep של HP Lovecraft. 

אני לא קוראת ספרי אימה, אבל הטקסט הבא היה יכול להיות לקוח מאחד מהם: 
"התושבים מתבקשים להיזהר מפני דמות שמבחוץ נראית בדיוק כמוהו: המראה החיצוני כה דומה שאפילו בני משפחתו הקרובים יתקשו להבחין בכך שלא מדובר בו עצמו, אך זוהי קליפה בלבד! מבחוץ הוא עדיין נראה כאדם בכלל וכמוהו בפרט, אך מבפנים התחוללו ומתחוללים שינויים רבים: הוא איבד ומאבד את אנושיותו ואת אישיותו. נשארו רק שרידים ממנו בתוך הקליפה, שגם הם הולכים ונעלמים. זה מתעתע: כשאתה מביט אליו מבחוץ פנימה, אתה לא יודע מי ניבט בך בחזרה מבפנים החוצה. הוא מתוכנת למטרה אחת בלבד: להתחזות ולבלבל את המכירים אותו כך שיחשבו שזה עדיין הוא במשך פרק הזמן הארוך ביותר שבו יצליח להטעותם, כשלמעשה הוחלף כבר מזמן". 
גם התיאור של קללת Imperio בסדרת Harry Potter של J.K. Rowling דומה למדי: 
"The Imperius Curse (Imperio) is a tool of the Dark Arts and one of the three Unforgivable Curses. It is one of the most powerful and sinister spells known to wizardkind. When cast successfully, the curse places the victim completely under the caster's control, though a person with exceptional strength of will is capable of resisting it".
חוץ מהמשפט האחרון, שמזכיר לי תופעה מרגיזה: למה א/נשים אומרים/ות: "שמר/ה על צלילותו/ה עד הרגע האחרון" כאילו שזה משהו שאנחנו יכולים לשמור עליו באופן יזום, כאילו שזה תלוי בנו, כאילו שאם רק נתאמץ עוד קצת, נישאר צלולים למשך פרק זמן ארוך יותר?


צילמתי עם הטלפון מעיתון 

חוץ מזה שלכריש לא צריך לקרוא Ludovician אלא Alzheimer, הכל נכון, מילה במילה: 
"He has activated a conceptual shark called a Ludovician which feeds on human memories and the intrinsic sense of self and is relentlessly pursuing him and will eventually erase his personality completely".
מתוך The Raw Shark Texts של Steven Hall. 

אז בפעם הבאה שאתם פוגשים סופר מד"ב, פנטזיה או אימה, תשאלו אותו האם הוא מכיר חולי דמנציה.





---------------------------------------------------------------------------------------------

תודה לחברים/ות שעזרו לי עם הדוגמאות: אורי, איתמר, אלינור, אסף א', אסף מ', אריק, יואב, זיו ועודד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על השיתוף (הבלוג מאפשר תגובות מזוהות בלבד).
Thank you for sharing (The blog does not allow commenting anonymously)